appel ontbijttaart

Appel ontbijttaart met blauwe bessen

Recepten van taart kun je nooit genoeg op je blog hebben toch? Daarom deel ik graag deze appel ontbijttaart met je. Vrij van lactose, gluten en geraffineerde suikers en zo klaar! 

De basis – appelmoes
Ik maakte eerder deze week al dit healthy appeltaartje op basis van appelmoes (100% natuurlijk!) en had nog appelmoes over dus besloot er nog iets mee te maken. Appelmoes verwerkt eigenlijk hetzelfde als banaan, mango of bijvoorbeeld kakifruit. Het bind en is een goede basis voor taartjes en cakes. Er waren sommige mensen die zich afvroegen of het écht wel zo lekker is: ja dus! Zoet, met een lichte appelsmaak.

appel ontbijttaart
Minitaart
Deze appel ontbijttaart is maar klein, genoeg voor 1-2 porties (1 als je een grote eter bent, 2 als je wil delen of een kleine eter bent). Ik maakte deze namelijk in een vorm van 12 cm. Past perfect in het mandje van de airfryer (of oven uiteraard) en zo hoef je niet bang te zijn dat je jezelf “overeet”. Schuldvrij genieten en toch zorgen dat je niet meer binnenkrijgt dan nodig 😉

Wat heb je nodig?

  • 75 gram appelmoes (zonder toevoegingen!)
  • 20 gram amandelmeel
  • 30 gram teffmeel (of ander meel)
  • 1 ei
  • handje blauwe bessen
  • optioneel: zoetmiddel naar keuze *

* ik gebruikte deze flavdrops maple syrup maar je kunt ook normale ahornsiroop of ander zoetmiddel gebruiken

Mix het ei met de appelmoes door elkaar en doe hier het meel bij. Meng tot er een papje ontstaat en proef of het zoet genoeg is, anders kun je er bij deze stap zoetmiddel aan toevoegen. Beleg een bakblikje met bakpapier of vet het in. Schep het mengsel hierin en beleg met de blauwe bessen. Bak in 12 minuten gaar in de airfryer op 180 graden (voorverwarmen hoeft niet!). Geen airfryer? Verwarm de oven voor op 180 graden en bak ongeveer 25 minuten. Let op: de tijden kunnen per airfryer/oven verschillen. Je appel ontbijttaart is klaar als de bovenkant goudbruin verkleurd is en een prikker er droog uitkomt.

appel ontbijttaart
(Serveer)tip
Laat iets afkoelen en serveer. Je kunt dit ook de avond ervoor maken zodat je ontbijttaartje klaar staat als je wakker wordt. Ik bestrooide het nog met wat suikervrije poedersuiker en at er 2x van. Zeker met een grote mok koffie of cappuccino is dat echt genoeg. Varieer eventueel met het fruit. Zo heb je iedere keer een ander ontbijt. Volg je mijn airfryer bord al op Pinterest? Doen hoor, mis je niets meer!

Liefs Ester

5 Comments

  1. Wat is suikervrije poeder suiker en waar is deze te koop?
    Kan je deze poeder suiker dan ook gebruiken voor het glazuur te maken op een cake??
    Groetjes Annick

  2. super makkelijk maar vooral heerlijk taartje!

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*