bananenbrood bananenmeel

Bananenbrood van bananenmeel en cashewnoten

Het werd weer eens tijd voor een bananenbrood. Onlangs kocht ik bananenmeel! Dat stond al even op mijn lijstje, was er erg benieuwd naar omdat ik gek ben op banaan. Ik besloot er een koolhydraatarm bananenbrood van te bakken.

Wat is bananenmeel?
Bananenmeel is gemaakt van groene onrijpe bakbanenen en bestaat uit een zetmeel dat je lichaam herkent als een soort vezel. Hierdoor schiet je bloedsuikerspiegel niet omhoog en ervaar je geen koolhydraat cravings. Daarnaast kan je lichaam dit soort zetmeel niet geheel opnemen, waardoor je dus ook minder calorieën opneemt. Je zou denken dat het meel zoet is en naar banaan smaakt. Dit is niet het geval, het is smakeloos, met een licht nootachtig randje. Voor de liefhebbers is dit bananenbrood paleo.

bananenbrood bananenmeel
Kleine taart
Omdat ik vaak mijn bananenbrood bak als cake, besloot ik er nu een taart van te maken. Deed ik overigens al eerder, zo is deze glutenvrije variant ook een aanrader! Voor meer inspiratie kun je uiteraard bij de rubriek brood allerlei andere soorten bananenbrood vinden, zoveel variaties mogelijk! Ik maak het vaak in de oven, maar deze is (overigens meer varianten op mijn blog) gemaakt in de airfryer. Heb je deze niet is dat geen probleem ik zet er altijd bij hoe je hem in de oven maakt! Voor deze kleine taart heb ik een ronde bakvorm van 16 cm gebruikt.

Wat heb je nodig?

  • 75 gram bak bananen meel
  • 2 eieren
  • 2 rijpe bananen
  • 2 eetlepels cashewpasta
  • zoetmiddel naar keuze *
  • 50 ml (plantaardige) melk
  • handje cashewnoten voor de garnering

* ik gebruikte flavdrops/steviadruppels maple syrup, je kunt ook een andere smaak of echte maple gebruiken

Prak de bananen met het ei tot een beslag en meng er de melk doorheen (ik gebruikte cashewmelk). Roer er vervolgens 2 flinke eetlepels cashewpasta doorheen. Voeg het meel toe en meng goed door elkaar. Proef of het mengsel zoet genoeg is, voeg anders eventueel wat flavdrops of ander zoetmiddel naar keuze toe. Bekleed de vorm met bakpapier of vet in en doe het beslag in de vorm. Beleg met de cashewnoten. Bak 15 minuten op 170 graden en daarna nog eens 10 minuten op 160 graden (voorverwarmen hoeft niet!). Geen airfryer? Verwarm de oven voor op 180 graden en bak 40-50 minuten. Let op: de tijden kunnen per airfryer/oven verschillen. Het bananenbrood is gaar als een prikker er droog uitkomt en de bovenkant goudbruin verkleurd is.

bananenbrood bananenmeel
(Serveer)tip
Laat het bananenbrood iets afkoelen voor je het uit de vorm haalt en aan gaat snijden. Ik verdeelde het in 6 stukken. Lekker als ontbijt, tussendoortje of om bij de koffie/thee te serveren! Je kunt het afgedekt in de koelkast ongeveer 3-4 dagen bewaren, invriezen kan ook. Enjoy!

Liefs Ester

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*