Bloemkool nasi

Gek op nasi, maar eet je minder koolhydraten, heb je last van obstipatie door rijst of wil je gewoon ongemerkt meer groente eten? Dan is dit de oplossing voor jou! Nasi gemaakt met bloemkool rijst in plaats van normale rijst. En je merkt het niet eens, want het heeft nét zo’n zelfde bite. Dit gerecht past in een paleo lifestyle of koolhydraatarm dieet en staat binnen 10-15 minuten op tafel.

Wat heb je nodig voor 2-3 porties?

  • 400 gram bloemkool
  • 400 gram nasi groenten
  • 1 rode peper
  • ketjap
  • kruiden naar smaak
  • (rijst)olie om in te bakken
  • optioneel: kip, kalkoen of vis voor er doorheen

Ik maak het meestal vegetarisch, zodat ik daarnaast kan variëren met de bijgerechten. De ene keer serveer ik het met kip, dan weer met bijvoorbeeld tempeh of andere gerechten.bloemkool rijst

Snij een rauwe bloemkool in roosjes en doe dit in een keukenmachine/blender. 400 gram bloemkool rijst komt ongeveer overeen met een halve bloemkool. Laat de machine draaien tot je bloemkool tot rijst is vermalen.

Verhit de olie en roerbak de gesneden nasi groenten en het rode pepertje in de wok. Ik kruid het meestal gelijk. Ik gebruik vaak saté-kruiden (gekocht bij de toto) en 5 kruiden poeder, maar wissel hier een beetje in. Het is maar net waar ik zin in heb. Je kunt ook je gebruikelijke nasi/bami kruiden of peper/zout gebruiken. Als de groenten beetgaar zijn, voeg dan de bloemkoolrijst toe, net als je zou doen met normale rijst. Roerbak het, op zacht vuur, nog een minuutje of 3-4 en voeg ook de ketjap in dit stadium toe. Ik schenk iedere keer een beetje tot ik merk dat het genoeg is. Ik denk gemiddeld 2-3 eetlepels. Roerbak niet te lang, anders wordt het straks een nasi-pap en dat is toch iets minder lekker ????

NB!! Als je vlees gebruikt, bak deze dan voordat je de groenten toevoegt.

Kruid nog extra als je het te flauw vind, dit is natuurlijk erg smaak afhankelijk.

bloemkool rijstnasi goreng bloemkool rijst

Serveertip

Serveer met bijvoorbeeld komkommer, ei, kip of wat je dan ook maar lekker vind bij je normale nasi. Het is genoeg voor 2 grote of 3 kleinere eters. Het gerecht laat zich ook perfect invriezen en is ook de dag erna mee te nemen naar je werk/school als lunch. Boordevol groenten, terwijl je gewoon een volwaardig gerecht eet!

Enjoy!

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*