Bloemkoolrijst met garnalen & zeekraal

Ik eet regelmatig bloemkoolrijst. Het is licht verteerbaar en je krijgt een behoorlijke portie groente binnen terwijl je het idee hebt gewoon rijst te eten door de bite. Met bloemkoolrijst kun je ontzettend variëren. Wat denk je bijvoorbeeld van deze variant met garnalen en zeekraal?

Zeekraal

Een makkelijker groente dan zeekraal is nauwelijks denkbaar. De meest eenvoudige verwerkingen zijn rauw, koken of roergebakken en binnen een paar minuten is het klaar. Net als zeewier is zeekraal ook erg gezond. Het bevat veel vitaminen en mineralen die goed zijn voor ons lichaam, zo zit er behoorlijk wat vitamine B in. Ook zitten er aardig wat vezels in, maar het allerbelangrijkste is nog wel dat het boordevol jodium zit. Iets waar we al snel een tekort aan hebben.

Dat dit een gezond gerecht is kun je je dus wel voorstellen! Lust je geen zeekraal? Je kunt ze in dit gerecht ook vervangen voor bijvoorbeeld groene asperges. Je krijgt dan echter niet de broodnodige jodium binnen ????

Wat heb je nodig voor 2 porties?

  • 400 gram bloemkoolrijst
  • 1 bakje zeekraal a 100 gram
  • 300 gram rauwe garnalen
  • 2 tenen knoflook
  • 1 rode peper
  • peper en (zee)zout
  • wat (olijf)olie om in te bakken

bloemkoolrijst
Verwijder de zaadjes uit de rode peper en snij in kleine reepjes, pel de knoflook. Verhit een scheut olijfolie in de pan, pers de knoflook boven de pan en fruit samen met het pepertje kort aan. Voeg de zeekraal toe en roerbak op hoog vuur 2-3 minuten. Voeg de rauwe garnalen toe en bak op middelhoog vuur tot ze roze zijn. Voeg als laatste de bloemkoolrijst toe en roerbak ongeveer 2-3 minuten. Doe dit niet te lang, de rijst moet een bite hebben. Breng op smaak met peper en zeezout.

Serveertip

Zowel warm als koud lekker dus mocht je over hebben: dit is een perfecte leftover lunch.

Enjoy!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*