De 80-20 regel, hoe werkt dat?

Ik zeg heel vaak dat ik leef volgens de 80-20 regel en dat dit voor mij super goed werkt. Toen ik nog geen eigen blog had en voor iemand anders schreef, heb ik er ooit al iets over geschreven. Dat is al even geleden en ik krijg toch steeds vaker de vraag: die 80-20 regel van jou, hoe werkt dat nou? Dus bij deze!

Waar een wil is, is een weg

Als je besluit gezonder te gaan leven, zijn mensen vaak sceptisch. Zeker als je eerst een wat minder gezonde lifestyle had en ineens gezond gaat eten (en nog erger….) gaat sporten! Als je het uiteindelijk langer vol houdt dan mensen dachten, slaat dat een beetje om naar nieuwsgierig en beginnen langzaam de vragen uit verschillende hoeken te komen. De meest gestelde is toch wel: “Hoe hou je het toch vol??”.

Wat vooral belangrijk is, is dat je doet waar JIJ je goed bij voelt. Wat anderen denken is niet zo belangrijk. Wél kun je je inspiratie en ervaringen delen, net als ik door bijvoorbeeld mijn blog. Sinds mijn lifestyle behoorlijk ingebakken is, zit ik beter in mijn vel dan ooit. Dat gun ik jou uiteraard ook! Mede ook omdat ik een goede balans heb gevonden. Dat heeft ook even geduurd, en natuurlijk moet ook ik af en toe bijsturen, maar waar een wil is, is een weg. In dit geval de 80-20 weg!

Hoe houd ik mijn lifestyle vol?

Om terug te komen op die vraag: ik hou het vol doordat ik leef volgens de 80-20 regel. Hier heb je vast eens iets over gehoord of gelezen maar wat is het nu precies? Het is een economische regel ontdekt door Vilfredo Pareto (1906) maar de regel kan dus ook worden toegepast op een gezonde lifestyle. Voor mij betekent het dat ik een balans heb gevonden in mijn manier van leven. Zo eet ik gemiddeld 80% gezond, sport ik en zorg ik voor voldoende (nacht)rust, de overige 20% ga ik bijvoorbeeld naar een feestje, eet ik iets ongezonds of skip ik lekker een keer een training als ik geen zin heb.

Werkt het?

Ik had het eerlijk gezegd ook niet helemaal verwacht, aangezien ik behoorlijk wat heb gestruggled met het vinden naar die balans. Maar ik moet zeggen dat ik met best wat zelfdiscipline en doorzettingsvermogen mijn weg inmiddels al weer even gevonden heb. Ik eet lekkerder eet dan ooit maar 100% gezond eten lukt praktisch niemand! Iedereen heeft wel eens zin in bijvoorbeeld friet, pizza, chocolade, chips, een ijsje of noem maar op. Als je jezelf alles ontzegt gaat het een keer “fout” en neem je toch iets.

De balans zoeken was lastig. Ik ging van ongezond eten, naar een combinatie van gezond/ongezond maar niet in verhouding naar 6-7 dagen sporten en altijd strak in mijn voeding. Dat laatste was, zie ik nu in, ook niet echt gezond. Een beetje doorslaan-gedrag noem ik het. Ik vond het toen ook best lastig, want als ik een keer iets (in mijn ogen!) slechts had gegeten voelde ik me schuldig.

Na een tijdje ging dat eigenlijk vanzelf over naar een goede balans die voor mij werkt. Ik ben niet uiterst streng voor mezelf, het is tenslotte all about balance en daar hoort ook lekker genieten bij!

80-20 regel80-20 regel
Door het toepassen van de 80-20 regel, kun je het veel beter volhouden om gezond te blijven leven. 80% van de tijd eet je gezond (koken met verse ingrediënten, geen geraffineerde suikers, goede vetten, complexe koolhydraten, veel groenten/fruit, etc), de andere 20% geniet je van het eten van de wat ongezondere dingen. Natuurlijk hoef je geen rocket science toe te passen en alles exact af te wegen (tenzij je IIFYM doet of sowieso je voeding trackt): de ene keer zal je meer gezond eten, de andere keer iets meer ongezond, maar gemiddeld is het volgens het Pareto-principe. Belangrijk is dat je volop geniet van de 20%: je weet immers dat je morgen of straks de draad gewoon weer oppakt.

Manieren om de 80-20 regel toe te passen

Er zijn verschillende manieren om de 80-20 regel toe te passen. Wat voor de één werkt hoeft niet voor de ander te werken. Kijk dus gewoon naar wat bij jou past:

– 6 dagen gezond, 1 dag zondigen

Dit zie je veel in de bodybuilding/fitness terug, al zie je daar ook een verschuiving. Men noemt het dan vaak: cheatday. De bedoeling is niet dat je je de hele dag volstouwt met slechte voeding, dat zou zonde zijn van je harde werk de andere 6 dagen ???? maar neem een cheatmeal (beter noemen we het treat!) of zorg voor een juiste balans van gezond en minder gezond gedurende de dag.

– elke dag een treat

Voor sommigen werkt het om het in hun dagelijkse routine in te bouwen (IIFYM-methode bijvoorbeeld – If It Fits Your Macro’s): dan eet je 80% van de dag gezond en 20% ben je minder streng en pak je wél dat ijsje of koekje en het past dan ook nog exact in je dieet/macro’s.

– flexibel

Dit is de manier die ik toepas: ik eet zo’n 80% gezond (vaak nog wel een hoger percentage ook) maar heb ik zin in iets, dan neem ik het. Echter wel volgens een “regel”. Ik wil namelijk écht genieten en als ik dan “zondig” doe ik dat met iets wat ik ook écht lekker vind en dan zondig ik niet om te zondigen. Ik sla dus ook regelmatig iets af bij anderen (of pak maar een heel klein beetje), maar kan bijvoorbeeld thuis komen en een stuk chocolade nemen of als ik uit eten ga en een avondje heerlijk genieten van sushi maar dan hou ik er daarna weer rekening mee.

Zoals je ziet gaat het allemaal om het veranderen van je mindset (weer niet te streng voor jezelf en blijf ook zeker genieten!) en het vinden van een goede balans. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen het kan. Het werkt overigens echt niet (en ja, ik hoor het nog vaak) om te gaan sporten omdat je je dan daarna ongegeneerd vol kunt vreten op een barbecue of verjaardag. Dat is jezelf voor de gek houden. Heb je eenmaal een doel voor ogen dan kun je, met het op een goede manier toepassen van de 80-20 regel, gewoon genieten van af en toe iets minder gezond eten en pak je daarna gewoon de draad weer op.

Pas jij de 80-20 regel ook toe, welke en werkt het ook voor jou?

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*