Doorzettingsvermogen, hoe dan?

Doorzettingsvermogen: iedereen weet wat het is en waarschijnlijk gebruik je het woord ook nog eens regelmatig. Maar er zijn genoeg situaties waarbij zelfs de grootste doorzetter het even niet meer weet of misschien zie je jezelf even niet meer als een doorzetter. Zit jij in zo’n fase? Lees deze blog dan even!

Wat is doorzettingsvermogen?

De letterlijke definitie heb ik even voor je opgezocht: doorzettingsvermogen staat voor het vermogen van een persoon om een bepaald doel te bereiken. De doelen die hij of zij zichzelf stelt, wil hij/zij per se realiseren, ondanks tegenslagen. De doorzetter gaat efficiënt en taakgericht te werk.

Doorzettingsvermogen is dus nodig op momenten dat het tegenzit. Wanneer je moe bent, geen zin meer hebt, tegenstand krijgt of tegenslag ervaart. Men is snel geneigd het dan voor gezien te houden, zet jij wél door? Dan ben je dus een doorzetter, easy as 1-2-3 zou je denken. Ieder mens heeft doelen in zijn leven, of het nou gaat om kleine of grote, jij vast ook! Is er een droom die je wilt verwezenlijken, wil je graag nog 5 kilo afvallen, wil jij misschien leren om jezelf te accepteren of wil je gezonder gaan eten? Het zijn er zo maar een paar, misschien zit jouw doel hier ook wel tussen.

Beren op de weg

Onrealistische doelen zullen niet of moeizaam behaald worden en dan is doorzetten erg lastig. Wat ook lastig is, is doorzetten als anderen om je heen tegen je zeggen dat het een bevlieging is, dat je het toch niet kunt of dat het niet bij je past. Soms ben jij je eigen storende factor, heb jij namelijk nooit een stemmetje in je hoofd die datzelfde aangeeft waardoor je uiteindelijk eigenlijk alleen maar beren op de weg ziet?

Vaak maken dat soort opmerkingen of stemmetjes je (extra) onzeker en je gaat aan jezelf twijfelen. Erg lastig, want hoe ga je dan je doel(en) nog bereiken? We hebben net namelijk gezien dat een doorzetter altijd de doelen wil realiseren of het nou realistisch is of niet.

Doorzetten en motivatie

Doorzettingsvermogen heeft eigenlijk alles met motivatie te maken. Lukt het je niet om door te zetten moet je je serieus afvragen of het wel écht is wat je wilt. Ik krijg regelmatig mailtjes van mensen die willen weten hoe ze ook kunnen afvallen, maar dan niet net als ik gezond willen eten of dingen ervoor willen laten. Als je dingen niet wil veranderen? Dan heb je niet genoeg motivatie en daar begint het echt mee, dat vertel ik ze ook! Er is geen quick fix, er bestaat geen pil. Ik kan jou 100x vertellen wat je moet doen, ik kan het niet voor jou doen. De enige die kan zorgen dat doelen worden bereikt, ben jij! Daar heb je ook de juiste mindset voor nodig. En tja….en dus doorzettingsvermogen en motivatie!

doorzettingsvermogen

Chips en Netflix

Er zijn mensen die urenlang chips etend voor de tv hangen. Eerlijk?? Ik ben zo ook geweest! De avonden draaiden bij mij om de tv, ik leefde van programma naar programma. Zo moest ik gekookt en gegeten hebben voor GTST en moest ik daarna snel even de hond uitlaten voor er weer een ander programma begon. Altijd iets lekkers bij de koffie of thee en onnadenkend uiteindelijk iedere keer teveel naar binnen duwen. Ik nam me telkens voor het “vanaf morgen” anders te gaan doen. Niet goed natuurlijk, maar toch duurde het nog even voor ik dat patroon had doorbroken. Nu kijk ik praktisch nooit meer tv en geniet ik van (bijna) al mijn eetmomenten.

Getuigd eigenlijk ook wel van doorzettingsvermogen om iedere avond chips te eten? Of is het gewoon laks? In ieder geval kun je het best omdraaien:

In plaats van te denken dat je nutteloos bent en toch geen doorzettingsvermogen hebt, kun je ook bedenken dat het doorzettingsvermogen is om iedere avond te kiezen voor hetzelfde ritueel. Als je dit lukt, waarom lukt het dan niet de andere kant op om echt iets aan te pakken en een droom of doel te realiseren? Kom van die bank af want je kunt dus wel degelijk iets volhouden, dit dus ook!

Hoe kan ik het patroon doorbreken?

Walt Disney zei ooit “Al je dromen kunnen werkelijkheid worden als je maar de moed hebt om ze vol te houden”. Moed verzamelen, daar begint het dus mee! Maar er zijn nog wat andere tips waar je wellicht iets aan hebt:

1) Geloof in jezelf

Je hebt maar 1 taak en dat is ervoor zorgen dat JIJ gelukkig gaat worden of blijft, NO MATTER WHAT!  Laat anderen (of dat stemmetje in je hoofd) dit dus niet meer van je afpakken of verpesten. Luister een keer gewoon niet naar anderen of je eigen negatieve gedachten, maar geloof in jezelf en vooral: blijf bij jezelf! Je zult merken dat het echt iets op gaat leveren en het je helpt je doelen te behalen.

Weet je wat er uiteindelijk gebeurd (been there done that namelijk!): jij gaat je doelen bereiken en die negatieve mensen? Die krijgen ineens bewondering of willen jouw advies. Het slaat om in bewondering, omdat jij de strijd met jezelf bent aangegaan en hebt laten zien dat je wel degelijk doorzettingsvermogen hebt!

2) Leer doof te worden

Nee natuurlijk niet letterlijk! Maar leer om doof te worden voor de mening van anderen en leer om niet te luisteren naar je innerlijke duiveltje. Als ik iets geleerd heb van dit doen is het dat sommige mensen verliezen eigenlijk zo erg niet is, je tijd spenderen aan negatieve gedachten of mensen zuigt je letterlijk leeg. Beter kun je deze energie steken in het behalen van je doelen of om je dromen proberen te realiseren. Het is een proces van ups en downs maar uiteindelijk zal je zien dat je zelf zo ontzettend veel kracht hebt en er positieve gedachten en mensen voor terug komen!

3) Beloon jezelf

Natuurlijk mag je niet vergeten elk mini-doel dat je bereikt gewoon te vieren. Een beloning is een schouderklopje dat jezelf geeft. En eerlijk is eerlijk: dat doet je enorm goed. Daarbij komt dat je jezelf op die manier weer voorbereidt en motiveert om de volgende stap te halen. Doen dus!

4) Doen!

Eigenlijk de belangrijkste tip voor het krijgen van doorzettingsvermogen: ga het gewoon doen! Stop met zeuren en klagen en bedenk als je geen zin hebt of ergens geen trek in hebt dat je het nu dus gewoon wél gaat doen. Natuurlijk mag je soms ook heus wel eens een keer de gym overslaan, maar zorg dat het geen patroon gaat worden. Draai het patroon van bankhangen dus om. Wil jij graag 3x in de week gaan sporten? Ga dan 3x minder op de bank hangen en ga daarvoor in de plaats 3x naar de gym. Maak dat je gewoonte. Doe je het een weekje 2x is er geen man over boord, maar ga daarna weer wel en geef niet op!

Datzelfde geldt voor gezond eten. Je mag best een keer een frietje, maar laat ook dat weer geen gewoonte worden. Eet het een keer, geniet ervan en pak daarna de draad weer op. Geen probleem, je zult zien dat je uiteindelijk steeds minder trek krijgt in dat frietje als de kilo’s eraf vliegen!

Succes!

Liefs Ester

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*