waarom-is-fruit-zo-gezond

Fruit als vervanger van snoep

Onlangs ontving ik een fruitbox vol met allerlei soorten fruit. Ik ben er gek op! Toch krijg ik nog best vaak de vraag of fruit echt wel zo gezond is. Ik vond het daarom tijd voor een blogpost over waarom fruit eten goed voor je is.

Voedingswaarde van fruit
Laat ik beginnen met uit te leggen dat fruit relatief weinig calorieën bevat, maar daarentegen boordevol zit met vezels, vitaminen, mineralen én gezonde suikers die zeer belangrijk zijn. Waarom is dat zo belangrijk? Ze houden je lichaam en geest in optimale conditie! Zo zorgen de vezels in het fruit ervoor dat vetten beter verbrand worden en dat er geen cholesterolafzettingen meer kunnen plaatsvinden doordat verkeerde cholesterol uit het lichaam wordt gestuurd. Fruit bevat daarnaast ook zeer veel antioxidanten en natuurlijke vitamine C. Fruit is dus goed voor de algemene gezondheid en door het eten van fruit is er een verlaagd risico op hart- en vaatziekten. Daarnaast hangt het eten van fruit samen met een lager risico op diabetes type 2, darmkanker en longkanker.

Ja, maar Es…. hoe zit het met die suikers dan? 
Een veel gehoorde opmerking: in fruit zit mega veel suiker! Mensen die hun voedingspatroon omgooien zijn vaak zo bang voor het woord suiker. Geloof me: been there, done that! Maar wist je dat je lichaam eigenlijk niet eens herkent of je nu “goede” of “slechte” suikers eet? Je lichaam herkent suiker. PUNT! Dat klinkt misschien heel gek, maar het is zo. Alle suikers worden door het lichaam op dezelfde manier verwerkt. Ze worden door het lichaam afgebroken tot glucose, de ‘brandstof’ voor het lichaam, en leveren dezelfde hoeveelheid calorieën.

Toch weten we allemaal heus wel met ons boerenverstand dat een reep chocolade boordevol snelle/geraffineerde suikers een stuk slechter is dan een appel of perzik. Dat het soms gewoon lekker is en je er behoorlijk van kunt genieten is een feit en dat moet je ook zeker blijven doen… Met mate!

waarom-is-fruit-zo-gezond
Fruit als vervanger voor snoep
Suiker (of eigenlijk hebben we het over koolhydraten) is en blijft belangrijk voor je lichaam. In fruit zit suikers, vitaminen en vezels. Deze stoffen zijn belangrijk, het zijn de bouwstenen voor ons lichaam. Zonder voldoende vitaminen en mineralen kun je je flauw en moe gaan voelen. Als je je flauw en moe gaat voelen krijg je “lekkere” trek, neem dan een stuk fruit. Je krijgt dan de benodigde suikers binnen, maar je ontwijkt de dikmakende stoffen in snoep. Daarbij krijg je ook vitamines binnen! De vezels die in fruit zitten zorgen gelijk goed voor je spijsvertering. Ze stimuleren de darmen om sneller te gaan werken. Goede reden toch om eens wat vaker fruit te eten?!

Fruitbox concept
Om het eten van fruit extra te stimuleren heef Fruit.nl een leuk concept: de fruitbox! Uit diverse onderzoeken blijkt dat een groot percentage van de bevolking de 2 stuks fruit per dag niet haalt. Een goed gevulde fruitschaal met gevarieerd fruit nodigt uit om meer fruit te eten. Ook zijn er veel onbekende fruitsoorten die super lekker zijn. Fruit.nl kwam op het idee om voor thuis en op het werk wekelijks een box vol met gevarieerd (on)bekend fruit samen te stellen. De box wordt gratis bezorgd, je kunt zelf de grootte van de box (het aantal personen) en een abonnement kiezen. Het is wekelijks opzegbaar dus je zit nergens aan vast!

fruitbox-fruit-nl

Kortingscode
Wil jij ook meer fruit eten en lijkt het je leuk eens een fruitbox uit te proberen? Ik heb een kortingscode voor je geregeld! Bestel een fruitbox naar keuze en ontvang maar liefst 15% korting met de kortingscode: ESTER15. De korting is geldig t/m 30 september 2017. Mijn ervaring is dat het fruit van goede kwaliteit is. Ik heb een grote doos gekregen en at er een week later nog van (alleen!) en alles was nog goed. Uiteraard wel in de koelkast bewaard, maar toch! Zeker het proberen waard dus.

Liefs Ester

Deze blogpost is tot stand gekomen in samenwerking met Fruit.nl, zie mijn disclaimer onderaan de pagina.

 

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*