gezonde clafoutis

Gezonde clafoutis met bosvruchten

Deze gezonde clafoutis maak ik heel vaak als ik bezoek krijg en iedereen vind hem lekker. Eigenlijk is deze variant een soort upgrade van een bestaand recept.

Cranberry clafoutis
Toen ik net een “foodie” werd, maakte ik vooral veel bananenbrood. Hier staan inmiddels ook een paar heerlijke varianten van op mijn blog, gebruik hiervoor vooral de zoekfunctie op mijn homepage, of check de rubriek broodrecepten. Maar het meest populaire recept was in de begintijd deze cranberry clafoutis. Ook met banaan als basis, maar dan nét even anders.

gezonde clafoutis

Airfryer of oven
Toen mijn eerste gezonde clafoutis recept online kwam had ik mijn airfryer nog niet. Inmiddels zijn er al enorm veel recepten in gemaakt. Deze maakte ik dus ook in de airfryer en de verhoudingen zijn net wat anders dan het originele recept. Uiteraard werk ik hieronder beide opties voor je uit ;-). Deze gezonde clafoutis is vrij van geraffineerde suikers, gluten, graan en lactose. De bakvorm paste in mijn XL op de bodem (niet in het mandje). Ik bak zo vaker, gewoon siliconen vormpjes op de bodem zetten en de brownievorm erop zodat het stabiel staat.

wat heb je nodig?

  • gezonde clafoutis
  • 75 gram amandelmeel
  • 3 eieren
  • 2 rijpe bananen
  • (diepvries)bosvruchten/bessen naar keuze
  • optioneel: zoetmiddel *

*ik voegde nog wat flavdrops vanille toe voor extra smaak

Prak de rijpe bananen met de ei tot een papje of mix tot een romig beslag. Doe hier het amandelmeel bij en proef of je het zoet genoeg vind. Voeg anders nog wat zoetmiddel naar keuze toe. Vet een bak-/brownievorm in of beleg met bakpapier en giet het mengsel hierin. Verdeel er vervolgens het fruit overheen. Bak in de airfryer op 180 graden, voorverwarmen hoeft niet, in ongeveer 20 minuten gaar. Geen airfryer? Verwarm de oven voor op 200 graden en bak zo’n 30 minuten. Let op: baktijden kunnen per airfryer/oven verschillen. De clafoutis is gaar als de bovenkant goudbruin verkleurd is en een prikker er droog uitkomt. Controleer tussentijds of het niet te bruin word en dek anders af.

gezonde clafoutis

(Serveer)tip
Ik eet deze gezonde clafoutis als ontbijt of serveer het bij de koffie/thee. Laat kort afkoelen voor je het in stukken gaat snijden. Je kunt deze clafoutis ongeveer 3 dagen in de koelkast bewaren, invriezen kan ook!

Liefs Ester

Volg je mij al op Social Media? Volg mij via Pinterest, Facebook en/of Instagram. Gebruik #essiehealthylife of tag me als je een recept gebruikt!

4 Comments

  1. Wanneer doe je de eieren erbij?

  2. Weet je ook hoeveel koohydraten dit bevat

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*