gezonde kokosmakronen

Gezonde kokosmakronen met chocolade

Mijn vader was gek op bounty, maar ik vond het zo vies. Je kunt wel merken dat je smaak met de jaren veranderd want nu zet ik zelfs een recept van gezonde kokosmakronen op mijn blog!

Suikervrije gezonde kokosmakronen
Niet dat bounty hetzelfde is als een kokosmakroon, maar de smaak: daar gaat het om. Want zoals ik al vertelde in de intro: ik vond bounty vies, of eigenlijk alles met kokossmaak, maar tegenwoordig smul ik ervan! Super lekker de zachte romige smaak en enorm veelzijdig. Ik maak regelmatig havermout met kokosmelk of bijvoorbeeld een taart met kokos als basis zoals deze pina coladataart. Ik had nog een pot met kokosrasp staan en besloot er kokosmakronen van te maken: super lekker!

gezonde kokosmakronen
Schuldvrij genieten
Dat kan zeker met deze gezonde kokosmakronen want buiten dat ze boordevol vezels zitten, zijn ze ook nog eens vrij van gluten, lactose, graan én geraffineerde suikers. Als zoetstof gebruikte ik dit keer Kristal Sweet, een koolhydraatarm alternatief voor normale tafelsuiker. Kristal Sweet smaakt en ziet eruit als suiker en is 100% natuurlijk totaal niet chemisch of bitter! Kristal Sweet is gemaakt van stevia en erythritolI. In totaal maakte ik van dit beslag 8 kokosmakronen.

Wat heb je nodig?

  • 135 gram kokosrasp
  • 80 gram kristal sweet
  • 100 gram/ml eiwit
  • optioneel: 25 gram pure chocolade

Verwarm de oven voor op 180 graden en leg een stuk bakpapier op een bakplaat. Scheid het eiwit van het eigeel of gebruik gewoon eiwit uit een flesje, tegenwoordig in iedere supermarkt te koop! Klop dit eiwit luchtig tot stevige pieken. Meng in een andere schaal de kokosrasp en suikervervanger en voeg hier de opgeklopte eiwitten aan toe. Doe dit voorzichtig met een spatel. Je verliest wat luchtigheid, maar er blijf voorzichtig spatelen want er blijft wel iets van over. Met een ijsknijper maak je mooie ronde bollen of gebruik 2 lepels en verdeel bolletjes over de bakplaat. Bak in 15-18 minuten goudbruin en laat afkoelen op een rooster. Smelt de chocolade en verdeel dat over bollen.
gezonde kokosmakronen
(Serveer)tip
Deze gezonde kokosmakronen kun je ongeveer 4-5 dagen in de koelkast bewaren (wel in een gesloten bakje!). Super lekker tussendoortje en ook nog eens gezond. Soms hoeft het helemaal niet moeilijk te zijn. Je kunt i.p.v. chocolade ook stukjes fruit door het beslag doen voor je de bolletjes gaat bakken. Enjoy

Liefs Ester

2 Comments

  1. Deze zijn erg lekker! Ik heb er wel wat minder kristal sweet in gedaan. En dat smaakt prima.

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*