Gezonde voeding en gezond verstand

Van alle onderwerpen wordt er nog wel het meest geschreven over voeding. Niet alleen op de vele blogs, maar ook in de media en in het nieuws. Iedere keer wordt er weer iets nieuws ontdekt of worden bewezen feiten weerlegd door andere feiten.

Er is altijd goed en slecht
Dat komt omdat iedereen een eigen mening heeft. Zo zijn er mensen die koolhydraten volledig schrappen en zeggen dat dit DE manier is om gezond te leven en energie te krijgen. Terwijl er aan de andere kant mensen zijn die het tegendeel beweren: je hebt de energie en suikers uit koolhydraten juist nodig! Wat is goed en wat is slecht? Ik kan je geen pasklaar antwoord geven. Het belangrijkste is dat je zelf een weg vindt die voor jou werkt en waar jij je goed bij voelt.

Gezonde voeding kun je leren!
Een tijdje geleden schreef ik er al een blog over: gezonde voeding kun je leren Een healthy lifestyle is iets dat je je hele leven kunt volhouden, leuk vindt en ook nog eens goed is voor je lichaam, geest en vooral mindset. Dat dit een lastige is? Zeker waar! Zo heb ik al diverse wegen bewandeld voor ik uiteindelijk ben gekomen waar ik nu ben. En nóg ben ik er niet en leer ik iedere dag opnieuw.

4 tips
Nu Linda de Mol aan het lijnen is geslagen (poging 1000) is het weer een hele hype. Alhoewel ik het persoonlijk goed vind dat ze niet kiest voor een crashdieet, maar voor een andere manier van afvallen vind ik het wel jammer dat de woorden lijnen en diëten enorm naar de voorgrond treden.Vooral omdat inmiddels toch wel bewezen is dat vaak alleen een lifestyle verandering een blijvende verandering teweeg brengt.

Om die reden heb ik 4 tips voor je op een rijtje gezet, gewoon omdat je niet genoeg tips kunt krijgen als je aan jezelf wil, gaat of blijft werken!

1) Ontzeg jezelf niets
Want dit ken je vast wel: je mag het niet dus wordt het een “dingetje”! Je ontzegt jezelf chocolade of taart en wat zie je continue voorbij komen of waar heb je iedere keer zin in? Juist! Dan komt er uiteraard een moment dat je het toch pakt en dan ga je vaak helemaal los. Schuldgevoel als gevolg daarvan en wat heb je eraan? Niets! Je creëert daarmee met name eetbuien dus tip 1: ontzeg het jezelf niet en gun jezelf gewoon een stukje.

2) Maak fouten en leer ervan!
Dat je heel vaak de fout in gaat is écht heel normaal. Ik ben ook geen superwoman die het “allemaal wel eventjes doet'”. Afvallen en mijn lifestyle veranderen ging (en gaat!) met vallen en opstaan. Er zijn momenten dat ik mezelf soms nog steeds even laat gaan. Ik ben en blijf een beetje een emo-eter namelijk.

Vergeet niet dat een omslag gewoon lang duurt, je moet bepaalde patronen en gewoontes doorbreken en een terugval gebeurt ons allemaal. Maar door van deze ‘fouten’ te leren en vooral stil te staan bij het waarom krijg je beter inzicht en gaat het uiteindelijk ook steeds beter!

3) Eet groente
Ik schreef er vorige week nog een blogje over: groene maandag. Ik ben namelijk jaren geleden gestart met omdenken als het gaat om voeding. Niet meer denken vanuit het stukje vlees of vis, maar vanuit je groente. Buiten dat het een verzadigd gevoel geeft, zit het ook boordevol vitamines, mineralen en vezels. Het is gewoon super goed voor je! Buiten dat ga je merken dat ook je energielevel omhoog schiet door het eten van meer groente. De gemiddelde Nederlander eet het nog steeds te weinig: maar 125 gram per dag. Dat kan echt beter!

4) Eet gewoon!
Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: wees niet bang om te eten! Schiet niet in de stress als er getrakteerd wordt, ga gewoon lekker uit eten. Ook dan kun je ervoor zorgen dat je nog steeds voldoende én goede voeding eet. Bij tip 1 gaf ik al aan dat je jezelf niets hoefde te ontzeggen, maar schrap ook vooral geen goede voedingsstoffen zoals eiwitten, vetten en koolhydraten. Kies alleen voor de juiste. Zo blijf je ook energiek en hou je het gewoon langer vol.

Koolhydraten of je ontbijt schrappen is nergens voor nodig. Je kunt uiteraard wél lowcarb keuzes maken, dat doe ik ook. Zo eet ik vaak overdag meer koolhydraten dan in de avond. Dat heeft mijn persoonlijke voorkeur, maar ik eet ook gewoon dan vaak wel gewoon iets van koolhydraten hoor! Het is maar net waar ik zin in heb.

happy quote fitness

Wat werkt voor jou?
Zoek vooral een manier die voor jou werkt en waar jij gelukkig van wordt. Ga niet hetzelfde doen als Linda, je buurvrouw, je internetheld of wie dan ook. Don’t be a copycat, maar blijf bij jezelf en zoek uit wat voor jou gaat werken om het ook op de lange termijn vol te kunnen houden en niet (weer) terug te vallen. Ons gezond verstand gebruiken kunnen we namelijk allemaal. We weten heus wel dat een koekje slechter is dan een appel. Het is alleen een kwestie van doorlopend afwegen tot je een gezonde gewoonte eigen hebt gemaakt

Liefs Ester

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*