glutenvrije-ontbijtpizza-met-blauwe-bessen

Glutenvrije ontbijtpizza met blauwe bessen

Ontbijten met pizza blijft toch fantastisch, zeker als het ook nog eens gaat om een gezonde pizza. Een gezonde ontbijtpizza? Ja zeker! Deze variant is namelijk vrij van gluten, geraffineerde suikers en bevat ook nog eens lekker veel eiwitten. 

Pizza porn!
Ik eet al jaren pizza als ontbijt, zo vind je bij ontbijtrecepten onder andere deze banaan en frambozen pizza en heb ik ook al eerder een appel calzone pizza gedeeld. Deze recepten blijven overigens mega populair op mijn blog en ik snap ook goed waarom! Pizza is bij velen toch een guilty pleasure en dan is er niets fijner dan dat je het gewoon onbezorgd kunt eten, zeker als het ook nog eens aan het begin van je dag is! Daar komt nu dus een lekkere variant met mijn favoriete fruit bij: blauwe bessen. Deze kleine besjes zitten boordevol antioxidanten en zijn fris en zoet van smaak. Naast banaan eet ik dit het meest. In deze maanden lekker vers, in de andere maanden uit de diepvries.

glutenvrije-ontbijtpizza-met-blauwe-bessen
Dit keer heb ik gekozen voor een wat kleinere variant en een recept waarbij je geen keukenapparatuur nodig hebt om het beslag te maken. Eigenlijk is het niets anders dan de ingrediënten samenvoegen in een kom, mengen en over een bakpapiertje te verdelen voor het je airfryer of oven in gaat.

Wat heb je nodig voor 1 kleine pizza

  • 50 gram rijstmeel *
  • 100 ml/gram magere kwark
  • 1 rijpe banaan
  • handje blauwe bessen
  • optioneel: extra zoetmiddel/ (suikervrije) poedersuiker voor de garnering

* te vervangen voor ander meel

Prak de banaan fijn en voeg de magere kwark toe. Meng tot er een papje ontstaat en voeg dan het meel toe. Meng goed door elkaar. Ben je een echte zoetekauw? Doe er dan nog wat zoetmiddel naar keuze bij. Maak je handen vochtig en maak een balletje van het deeg (blijft plakkerig!). Leg het op een bakpapiertje en druk er 1 voor 1 de blauwe bessen in.

glutenvrije-ontbijtpizza-met-blauwe-bessen
Airfryer
Bak de ontbijtpizza 18 minuten in de airfryer op 180 graden, voorverwarmen hoeft niet

Oven
Verwarm de oven voor op 180 graden. Bak de pizza gaar in 20-25 minuten

Let op: de baktijden kunnen per oven/airfryer verschillen. De pizza is klaar als het goudbruin verkleurd is.

(Serveer)tip
Je kunt de ontbijtpizza perfect de avond van tevoren maken. Zo kun je in de ochtend gelijk aanvallen op je ontbijt. Je kunt voor dit recept ook bevroren blauwe bessen of ander fruit gebruiken. Ik strooide er nog wat suikervrije poedersuiker over voor een leuk effect, maar zonder smaakt het nét zo lekker!

Liefs Ester

4 Comments

  1. Oooee dit ziet er lekker uit! Kun je dit ook maken met kokosmeel? En hoeveel moet je daar dan voor gebruiken?

    • zou wel kunnen denk ik maar dan zou ik maar een klein beetje pakken want het absorbeert enorm. Denk een afgestreken eetlepel maar dat moet je echt even zelf uitproberen!

  2. Heerlijk! Hoort het dat hij van binnen smeuïg is of moet ik hem dan toch langer in de Airfryer doen? Bedankt voor al je leuke recepten!

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*