havermout met bramen

Herfst havermout met bramen

Afgelopen week was het nog warm weer, maar nu begint het langzaam herfst te worden. Nog even en de wintertijd gaat in! Tijd voor warme ontbijtjes vind ik en deze havermout met bramen is “almost perfect”.

Havermout liefde
Tja, dat ik een havermouttrutje ben is inmiddels wel bekend. Ik maak er werkelijk van alles mee, maar een ouderwets bakje havermout op zijn tijd blijft toch het lekkerst. Ik vind dit écht comfortfood. Heerlijk wakker worden met een mok koffie en een warm kommetje pap is gewoon een goede start van je dag. Dit keer kookte ik de havermout in amandelmelk en kookte ik ook een deel van de bramen mee. Zo heb je, buiten een fantastische kleur, ook gelijk de smaak van bramen in je pap.

havermout met bramen
Topping liefde
Naast liefde voor havermout heb ik liefde voor toppings. Zelden tot nooit eet ik mijn pap zonder “poespas”. Waarom ook? Het maakt het echt af! Voor deze havermout met bramen koos ik voor wat plakjes verse vijg, nog wat extra bramen en hennepzaadjes. Superfoods… een hele hype geweest een paar jaar geleden, toen weer wat afgenomen, maar ik blijf toch wel fan een aantal superfoods waaronder hennepzaadjes. Ze zitten boordevol hoogwaardige eiwitten en oliën (omega-3, -6 en –9) een aantal mineralen zoals magnesium, kalium, ijzer en koper, de vitamines C, E B1, B2, B3 en B6 en vergeet de vezels niet!

Wat heb je nodig?

  • 40 gram havermout
  • ongeveer 175 ml (plantaardige) melk
  • flinke hand bevroren bramen (circa 16 stuks)
  • zoetmiddel naar keuze *
  • optioneel: koffielepel açaipoeder
  • optioneel: topping

* ik gebruikte dit keer flavdrops vanille als zoetmiddel, maar zoet het met wat je zelf het lekkerst vind!

Kook de havermout in de melk, je kunt hier iedere melk voor gebruiken (zoals ik al zei koos ik voor amandelmelk) en voeg na 1 minuut de bevroren bramen toe. Prak deze vervolgens met een vork of stampertje fijn en meng goed door. Ik roerde er voor de extra oxidanten nog een schepje açaipoeder doorheen, maar als je dit niet hebt sla deze stap dan gewoon over. Voeg al dan niet zoetmiddel toe (ik hou nou eenmaal van zoete ontbijtjes). Is de pap te dik? Voeg een beetje extra melk toe. Is het te waterig? Doe er dan nog wat havermout bij. Schep vervolgens in een kom.

havermout met bramen
(Serveer)tip
Eet direct of maak het écht af met nog wat topping naar keuze. Gewoon wat je zelf het lekkerst vind. Ik vind deze havermout met bramen erg lekker in combinatie met nog wat extra bramen en verse vijg, maar ander fruit zoals banaan of bijvoorbeeld blauwe bessen is ook heerlijk! Meer ontbijtinspiratie vind je in deze rubriek op mijn website, zoals deze chocolade havermout met gebakken banaan. Kijk ook eens op mijn Pinterest gezonde ontbijt bord.

Liefs Ester

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*