Kijk uit met gezonde tussendoortjes

We pakken allemaal wel eens een tussendoortje, veelal maak je dan wat gezondere keuzes. Gewoon omdat je weet dat het een verantwoorde keuze is.  Toch zijn veel snacks die te boek staan als gezond, juist stiekeme dikmakers! Het is goed om tussen de maaltijden door wat eten zo hou je je energieniveau op peil. Wees niet bang voor de calorieën, maar ga wél voor een voedzame snack. Een rijstwafel zo uit het vuistje eten, is wellicht niet de meest verantwoorde keuze de volgende keer ????

1) Magere (vruchten) yoghurt

Magere yoghurt, dat is toch heel gezond?? Niet helemaal, zeker in de smaakjes varianten zitten behoorlijk wat suikers! Zit er in normale magere yoghurt gemiddeld 4%, in de vruchten yoghurt al snel 11-12. Optimel geeft aan dat er geen suikers zijn toegevoegd, overigens wel zoetstoffen. Een keertje een yoghurtje met een smaakje is echt geen probleem, echter doe je dat te vaak? Dan eet je ongemerkt behoorlijk wat extra suikers. En vergelijk de suikers eens van magere en halfvolle yoghurt. Iets meer vet in de halfvolle variant, niet slecht voor je overigens ????, maar minder suikers!

2) Noten
Dat noten goed zijn is een feit. Toch moet je hier goed denken aan je portiecontrole. Kies voor de meest verantwoorde snack rauwe noten (en geen gebrande of gezouten). Een handje is voldoende, eet je heel veel meer? Dan eet je ongemerkt snel honderden calorieën weg.

3) Energierepen/eiwitrepen
Een reep die je snel wat energie geeft, of zorgt voor extra eiwitten. Ik raad je aan vooral even eerst de ingrediëntenlijst te checken. Veel worden repen in supermarkten of online verkocht als gezond, ze bevatten vaak toch enorm veel onnodige suikers (en ja, die geven op korte termijn inderdaad even energie, het keldert echter binnen no time).

4) Gedroogd fruit
Van gedroogd fruit ben je snel geneigd veel meer te eten dan van een gewoon stuk fruit. Gedroogd fruit is niet meer dan fruit zonder de aanwezige sappen. En vaak zijn ze ook nog even ondergedompeld in een badje met suiker om de kleur te behouden óf om ze langer op smaak te houden. Ze bevatten 5-8x meer calorieën dan normaal fruit. Heerlijk zo af en toe, maar beter kies je voor normaal fruit. Je krijgt dan alleen de natuurlijke suikers binnen.

gezonde tussendoortjes

5) Rijstwafels
Rijstwafels bevatten nagenoeg geen calorieën en geen vet. Veel mensen die dus willen afvallen of aan portiecontrole doen, eten dit als tussendoortje. Besef echter dat rijstwafels geen vezels en eiwitten bevatten! Dat is nou net nodig om je honger te stillen. Beleg je rijstwafels daarom met iets voedzaams zoals hummus, avocado, pindakaas of kipfilet. Je eet er dan gelijk een stuk minder als tussendoortje want je hebt sneller een voldaan gevoel!

6) Groentechips
Wat kan er mis zijn met chips die is gemaakt van wortels en broccoli? Nou dit: in de meeste groentechips zit bijna net zoveel vet en calorieën als in gewone chips. De voedingsstoffen van de groenten gaan allemaal verloren in het productieproces, dus je kan net zo goed een zak paprikachips opentrekken… Wat een beter alternatief is: gedroogde groentechips. Er zijn ook goede groentechips, ook hier geldt dus: lees de verpakking..

En tot slot:

7) Bruiswater
 Drink je dit als alternatief voor frisdrank? Je kunt beter gewoon water of (groene) thee pakken. Het scheelt je weliswaar een hoop calorieën, maar de pH-waarde in drankjes met koolzuur (vooral die met een smaakje) beschadigt het tandglazuur.

Liefs Ester

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*