koolhydraatarme perencrumble

Koolhydraatarme perencrumble met rode bes

Ik ben gek op makkelijke ontbijtjes, zeker als er fruit in verwerkt is. Zo maakte ik al eens een appelcrumble, maar wat met appel kan dat kan ook met peer. Deze gezonde koolhydraatarme perencrumble werd geboren: aanrader! 

Koolhydraatarm
Soms heb ik gewoon zin in een koolhydraatarm recept. Voor deze koolhydraatarme perencrumble heb ik dus amandelmeel gebruikt voor de crumble in plaats van bijvoorbeeld havermout of bloem. Het geeft een nootachtige smaak, zit boordevol goede vetten en eiwitten, geeft een verzadigd gevoel en past bij een koolhydraatarm recept. Een perfecte start van je dag dus of eet het als toetje! Lekker met een toefje slagroom, wat ijs of een beetje yoghurt of kwark. Je kunt hier eindeloos mee variëren en daar hou ik van!

koolhydraatarme perencrumble
Airfryer liefde to the max
Want ook deze koolhydraatarme perencrumble heb ik gemaakt in mijn grote liefde. Niet getreurd hoor als je er geen hebt (tip: schaf nou eens aan!!! ;-)) de bereidingswijze voor de oven heb ik er ook bij gezet. Het voordeel van de airfryer is dat je stukken minder lang hoeft te wachten voor het klaar is en daarnaast bak je alles er mega krokant in. Zeker met crumble lekker, zacht fruit en dan toch dat knapperige laagje bovenop. Ik heb naast peer ook wat rode bessen toegevoegd, maar dat kun je uiteraard ook gewoon weglaten.

Wat heb je nodig voor 1-2 personen?

  • 1 grote of 2 kleine peren
  • 1 flinke theelepel kaneel
  • 1,5 eetlepel kristal sweet of andere suiker(vervanger)
  • 2,5 eetlepel amandelmeel
  • 1 theelepel kokosolie (niet gesmolten!!)
  • optioneel: handje rode of blauwe bessen

Snij de peren in stukjes (ik heb het niet geschild) en snij in kleine blokjes. Voeg vervolgens de kaneel en 1 eetlepel kristal sweet toe en meng door elkaar. Vet een ovenschaaltje (ik gebruikte er 1 van 16 cm doorsnede) en doe hier de peer in. Ik voegde er nog een handje rode bessen aan toe. Meng in een kommetje de amandelmeel met de rest van de kristal sweet en meng er met je handen kort de kokosolie doorheen. Verdeel over het peermengsel en bak in de airfryer op 180 graden in 13-15 minuten gaar. Geen airfryer? Verwarm de oven voor op 220 graden en bak in 20-22 minuten gaar. Let op: baktijden kunnen per airfryer/oven verschillen. De crumble is klaar als de bovenkant goudbruin is verkleurd en het fruit zacht is.

koolhydraatarme perencrumble
(Serveer)tip
Eet direct (dat is zo lekker!!!). Het vult enorm. Als ontbijt prima voor 1 persoon, als toetje of dessert met bijvoorbeeld yoghurt, kwark of ijs kun je er prima met 2 personen van eten. Ik zou het wel direct opeten en niet bewaren, de dag erna is het toch minder lekker. Meer inspiratie nodig? Volg essiehealthylife dan ook op Pinterest!

Liefs Ester

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*