maat houden

Maat houden, hoe doe je dat?

Als ik het in deze context heb over maat houden, heb ik het uiteraard over eten. Het is voor iedereen weer anders en er zijn vele vormen en valkuilen. Hoe leer je hier nou mee omgaan? 

Wat zijn nou die valkuilen? 
Ik denk dat iedereen wel in 1 van deze (of zelfs meerdere – ik in ieder geval wel!) momenten herkent: je eet de gehele dag door zonder er bij na te denken, onbewust pak je iedere keer wat (tijdens het koken, je likt je mes af als je je broodje smeert, je pakt een handje nootjes en houdt het er uiteindelijk niet bij die ene zoals je wél met jezelf had afgesproken), je snoept van andermans borden of schept toch nog wat extra’s op je bord. Daarnaast gaat het bij veel mensen ook fout in de weekenden en op de (late) avonden.

Naar jezelf durven kijken
Belangrijk is eerst voor jezelf te leren kijken naar waar het bij jou fout gaat. Zo ben ik gewoon iemand die geen maat kan houden, de bekende bodemdrang en dat is nog erger als ik piekermomenten heb of met iemand samen ben. Dan blijf ik snoepen en kan ik geen maat houden. Eigenlijk het bekende emo-eten. Ik schreef daar al eens deze blogpost over! Daarnaast zijn er mensen die denken dat ze niet veel eten, maar ongemerkt toch wel enorm veel binnenkrijgen en daardoor of dikker worden of niet afvallen.

Het kost best wat moeite en tijd, maar je hebt er uiteindelijk écht profijt van als het gaat om maat houden: leer jezelf en vooral je lichaam kennen! Waar voel jij je goed bij, leer de juiste keuzes te maken omdat je vind dat je het waard bent. Zo zijn er mensen die enorm ongezond eten en maar roepen: ja, ik kom er toch niet van aan! Nee dat kan kloppen, maar je zorgt niet goed voor je lichaam en je hebt er maar 1 dus ben er zuinig op. Zoek uit wat voor jou werkt en wat jij lekker vindt, maar ook wat niet werkt. Dit is een proces met vallen en opstaan en soms zal je nog wel eens de “fout” ingaan, maar trek er lering uit en neem deze ervaring mee!

maat houden
Hoe leer je nou maat houden? 
Waar het bij mij ook mis is gegaan ooit is dat ik eten indeelde in goed en slecht. Natuurlijk is het zo dat je gezond of ongezond kunt eten, maar de losse voedingsmiddelen maken allemaal onderdeel van je algehele voedingspatroon. Zo kun je best een keer een frietje eten of een stuk chocolade zonder dat je gelijk slecht bezig bent of slecht eet. Als de rest van je voeding op orde is mag je jezelf namelijk ook gewoon zoiets gunnen. Zo hanteer ik nog steeds deze 80-20 regel die perfect werkt als je hem op de voor jou passende manier gebruikt/toepast. Belangrijk is te onthouden dat 1 voedingsmiddel je niet ongezond kan maken en niet gelijk je dag verpest.

Een paar handige tips
Ik zette 3 tips voor je op een rijtje, wellicht heb je er iets aan!

  1. Eet écht eten
    Hiermee bedoel ik: kies voor verse producten (denk hierbij aan groenten, fruit, granen, peulvruchten, vis, vlees, kip, eieren, zuivel en noten). Voeg hier voor de balans je favoriete (meer) bewerkte en wellicht enorm ongezonde voedingsmiddelen aan toe. Je zult zien dat dit werkt en uiteindelijk kun je zonder schaamte en/of schuldgevoel genieten van deze balans
  2. Probeer eten en emoties te scheiden
    Emotie eten lost niets op. Dit is een moeilijk proces en voor velen een valkuil (ik heb hier tot op de dag van vandaag nog steeds wel eens last van hoor, niets menselijks is mij vreemd!). Maar eerlijk is eerlijk: eten lost niets op. Emotie eten is overigens niet alleen maar negatief in te vullen: emotie eten kan ook zijn dat je “gezellig” samen met anderen bent en dan al gauw (ongemerkt) teveel pakt. Toch kan het ook gezellig zijn zonder dat snaaien. Probeer te eten wanneer je honger hebt en probeer je emoties op een andere manier onder controle te krijgen om te voorkomen dat je je uiteindelijk nog veel rotter gaat voelen!
  3. Hou een eetdagboek bij
    Ik noemde het al eerder: soms denk je dat je minder eet dan je daadwerkelijk doet. Ik hou zo af en toe een eetdagboekje bij, als jij dat ook doet krijg je inzicht in je eetpatroon en ook ik verbaas mezelf soms nog!

maat houden
Tijd om weer even regels aan te scherpen 

En dan heb ik het over mezelf, want ook ik snoep tegenwoordig weer net iets teveel en sport te weinig. Niet dat ik ontevreden ben, maar dit soort blogs zorgen er wel voor dat ik weer even goed naar mezelf kijk en het nodig vind eventjes de teugels aan te trekken. Genieten van festivals, ijsjes en andere lekkere dingen, maar wél maat houden! Doe jij met me mee? Volg voor lekkere recepten mijn Pinterest, Facebook en/of Instagram!

Liefs Ester

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*