Sambal goreng tempeh

Ik ben er mee opgegroeid: tempeh! Mijn oma maakte hem altijd voor bij de Indische rijsttafel, maar ook mijn moeder maakte dit gerecht regelmatig. De mensen die mij volgen op Instagram zien dan ook regelmatig een gerecht met tempeh voorbij komen. Voor sommigen is tempeh nog aardig onbekend en onbekend maakt onbemind. Ik zal daarom ook kort even uitleggen wat het nou precies is en vooral waarom het zo ontzettend gezond is!

Wat is tempeh?

Tempeh is een gefermenteerd product wat geperst is tot een blok. Tempeh wordt gemaakt van sojabonen. Het komt oorspronkelijk uit Java, Indonesië.  Doordat het is gefermenteerd is het dus minder geraffineerd dan bijvoorbeeld tofu.

Het is een vleesvervanger en bestaat voor 40% uit eiwitten. Daarnaast bevat tempeh o.a. ijzer, calcium, fosfor, magnesium en vitamine B12. Vanwege de vele eiwitten is het niet alleen geschikt voor vegetariërs en veganisten, maar dus ook voor de sporters onder ons! Tempeh heeft daarnaast als voordeel dat het goedkoop is en kan worden ingevroren. Je kunt het op verschillende manieren bereiden. Ik heb 2 favorieten, ik zal ze met je delen!

Wat heb je nodig voor de basis?

  • blok tempeh
  • (rijst)olie om in te bakken

Snij de tempeh in plakken (niet te dik) en doe de rijstolie (of kokos- of wokolie) in een koekenpan. Bak de plakken tempeh knapperig. Ze moeten goud-bruin zijn. Laat ze vervolgens even uitlekken in een vergiet.

gebakken tempehsambal goreng tempeh

Ik vind ze zo al heerlijk, met een beetje grof zeezout er overheen een ware traktatie. Maar sommige mensen houden niet van de pure smaak van tempeh. Dan kun je vanuit dit basisgerecht, perfect de sambal goreng tempeh maken.

Wat heb je nodig?

  • 400 gram gebakken tempeh
  • 1 middelgrote ui
  • 2 rode pepers
  • 1,5 theelepel palmsuiker
  • ketjap manis
  • (rijst)olie om in te bakken

Verwijder de zaadjes uit de pepers (tenzij je van héél pittig houdt!) en snij ze in stukjes. Snipper de ui en snij de tempeh in blokjes. Verwarm een klein beetje olie in een wok en fruit het uitje met de rode peper. Voeg vervolgens de blokjes tempeh toe. Roerbak het een minuutje en doe er dan de palmsuiker bij. Als laatste voeg je een flinke scheut ketjap toe (de tempeh moet knapperig blijven dus bedekt, maar niet “zwemmen” in de ketjap. Voeg het dus voorzichtig toe).  Roerbak het nog een minuutje op zacht vuur en je sambal goreng tempeh is klaar!

Serveertip

Serveer de tempeh bij bijvoorbeeld nasi of bami. Als je ze neutraal houdt, is het ook heerlijk in salades en het laat zich eigenlijk met alle groenten combineren. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je ook deze versie niet lust, een must-try dus ????

Enjoy!

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*