sport-alternatieven-buiten-de-sportschool

Sport alternatieven buiten de sportschool

Als je me al een tijdje volgt weet je dat ik eind 2013 langzaam de smaak te pakken kreeg en een hele tijd behoorlijk veel in de sportschool stond om aan krachttraining te doen. Tegenwoordig ben ik veelal in de sportschool te vinden om te werken. Toch beweeg ik nog steeds meer dan voldoende, maar wat doe ik dan en wat zou ook voor jou kunnen werken?

Sportschool alternatieven
Omdat ik een hele tijd stuggles had met mijn knie, laten we het houden op een verwaarloosde scheur in mijn meniscus, ben ik uiteindelijk bij een sportfysio terecht gekomen en bleek het nog een tikkeltje erger te zijn dan gedacht. Eigenlijk komt het er op neer dat mijn gehele linker kant een beetje vergroeid is (mede doordat ik door ben blijven trainen) en daardoor ook mijn knieschijf niet meer goed in de kom zit. Dit is op zich niet ernstig. Toch heb ik daardoor steeds meer aangepast moeten trainen in de gym en werd mijn motivatie minder en minder.

Daarnaast vind ik de tendens dat men altijd maar strakker, breder en gespierder wil zijn steeds minder “aantrekkelijk”. Ik schreef er al eens een blog over: waarom train jij eigenlijk? Beweging is belangrijk en je fit voelen ook, maar alleen maar trainen om je blote (blokjes)buik altijd maar te showen voert steeds meer de boventoon en past niet meer in de fase van waar ik me nu bevind en waar ik me prettig bij voel.

sport-alternatieven-buiten-sportschool

Afscheid van krachttraining
Ik weet hoe belangrijk beweging is en raad het dan ook iedereen aan. Echter hoeft dat heus niet alleen in de sportschool met gewichten te zijn. Vind je dat wel leuk? Dan moet je dat uiteraard gewoon lekker doen! Maar er zijn andere alternatieven. Waar ik eerst niet en daarna jaren 5,6 en soms zelfs 7 keer in de sportschool te vinden was ben ik er nu met name omdat ik er werk. Ik sport heus nog wel. Zo doe af en toe een groepslesje en verder wandel ik, fiets ik klim ik af en toe op de hometrainer thuis en ga ik met lekker weer liever een rondje rolschaatsen. Dat past in de fase van mijn leven en hier haal ik voldoende energie uit. Daarnaast is het vaak heerlijk om buiten te zijn!

1) Wandelen
Dagelijks een half uurtje lopen is enorm gezond en bovendien kun je het altijd overal doen! Uit onderzoek is zelfs gebleken dat wanneer je een afstand van 5 kilometer aflegt door te wandelen (op een vlot tempo), je hiermee evenveel vet verbrandt, dan wanneer je deze zelfde afstand joggend zou doen. Het is ook nog eens stukken minder belastend voor je gewrichten en dat is voor mij perfect. Ik wandel dus dagelijks met de hond, al is Cooper al echt een oud baasje aan het worden en is het wel wat minder dan voorheen. Toch, als ik kijk naar mijn activity tracker, zet ik gemiddeld zo’n 17.000 stappen en zo’n 10-11 kilometer op een dag. Gemiddeld wandel ik dus stukken meer dan dat half uurtje per dag. Binnenkort hier nog een blog over!

2) Fietsen
Als het lekker weer is vind ik het heerlijk om een stukje te gaan fietsen. Niet alleen pak ik vaker de fiets naar het werk, de stad of als ik ergens in Breda heb afgesproken, maar ik fiets ook regelmatig met Cooper voorin de mand naar het water. Soms een kort stukje, maar soms ook vanuit Breda naar bijvoorbeeld naar de plas in Wagenberg waar hij dan lekker even kan gaan zwemmen. Ik kan hier echt van genieten. Helaas is het in Nederland niet altijd fiets weer, dan is een hometrainer voor mij een goed alternatief.

3) Hometrainer
Ik heb al een hele tijd een hometrainer in huis staan. Eerlijk gezegd werkt dat bij mij als volgt: ik ga er OF fanatiek mee aan de slag OF hij staat stof te happen in een hoekje. Het verschilt eigenlijk en ik denk dat dit voor veel van jullie bekend voorkomt. Op dit moment, nu ik wat minder sport in de gym, vind ik het wel weer lekker om af en toe een half uurtje te fietsen. Zeker als het slecht weer is buiten en ik dus niet kan rolschaatsen (ja ik ben er zo 1: geen mooi weer? Geen rondje haha). Je kunt eventueel eens op de site van Betersport kijken.

Ik vind het makkelijk om een mogelijkheid te hebben thuis te sporten met slecht weer. Het voordeel van een hometrainer is dat het niet zoveel ruimte in beslag neemt. Ik heb de “luxe” van een extra slaapkamer en dus heb ik hem hier kunnen zetten zodat ik kan fietsen wanneer het mij uitkomt. Daarnaast kan ik hem ook makkelijk naar de woonkamer verplaatsen. Dat doe ik dus soms ook wel eens als ik een leuke serie wil kijken. Al fietsend een serie kijken? De tijd vliegt! Heb je meer met andere cardio? Het alternatief is een crosstrainer of loopband. Hier heb je vaak wel iets meer ruimte voor nodig.

sport-alternatieven-buiten-de-sportschool

4) Rolschaatsen
Rolschaatsen ja en niet skeeleren want dat kan ik écht niet! Ik verzwik continue mijn enkels en heb niet voldoende evenwicht. Been there, done that en dus kies ik gewoon voor het alternatief: rolschaatsen it is! Ik heb ook nog eens mega hippe rolschaatsen ook, maar het belangrijkste: ik ben er ook nog eens goed in. Vaak doe ik dit samen met mijn zusje, maar met een Ipod op en lekker weer vind ik het ook heerlijk om zelf een rondje te rijden. Sowieso goed voor je conditie, maar ook je benen en billen worden gelijk goed getraind. Niet dat ik dat het belangrijkste vind, maar het is mooi meegenomen 😉

Zo zie je: er zijn genoeg sport alternatieven buiten de sportschool. En er zijn er nog veel meer te noemen! Dit is echter wat ik doe en waar ik me goed bij voel. Ik krijg regelmatig de vraag namelijk of je perse aan krachttraining moet doen om strakker te worden. Mijn tip is altijd: doe waar JIJ je goed bij voelt en wat voor jou goed vol te houden is. Daarnaast zijn er genoeg mensen met lichamelijke klachten waarbij krachttraining helemaal niet slim is. Ik ben zelf ook te lang doorgegaan en dat had ik achteraf anders moeten doen. Beter naar mijn eigen lichaam moeten luisteren. Aan de andere kant heb ik er ook weer van geleerd, vond ik het toen wel leuk en was ik fitter dan ooit. Niet gelukkiger, dat is later pas gekomen toen ik echt mijn balans vond.

Zorg voor je lichaam en doe de sport die jij leuk vind: dan komt de rest vanzelf!

Liefs Ester

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*