Suikervrije frambozen chiajam

In veel jams zitten behoorlijk wat toegevoegde suikers, niet echt passend in een healthy lifestyle. Daarom koop ik eigenlijk nooit meer mijn jam in de supermarkt, maar maak ik het met maar 3!!! ingrediënten gewoon zelf. Deze frambozen chiajam is suiker- en glutenvrij en super snel gemaakt!

Wat heb je nodig voor 1 potje?

  • 250 gram (bevroren) frambozen
  • 2 eetlepels chiazaad
  • 1,5 eetlepel ahornsiroop

* te vervangen voor agave of honing of bijvoorbeeld flavdrops naar smaak! Ik gebruikte 1,5 eetlepel, hou je van minder zoet pak je minder, hou je van zoeter dan pak je meer.

Ontdooi de frambozen (of gebruik verse) en doe dit, samen met de chiazaad en de ahorniroop, in een blender/keukenmachine. Meng het goed door elkaar en doe het vervolgens in een pot. Zet het in de koelkast en roer na zo’n 30 minuten even goed door. Mocht het nog te slap zijn naar je zin voeg dan een beetje meer chiazaadjes toe. Vind je de jam te dik? Je kunt het wat verdunnen met een beetje water. Na nog een half uurtje is het wel klaar, maar een paar uurtjes nog beter!

suikervrije frambozenjam

Serveertip

De jam is heerlijk op brood, toast of crackers, maar kan ook perfect in zoete gerechten baksels worden verwerkt of roer eens een lepel door je yoghurt/kwark!

Uiteraard kun je ook ander fruit gebruiken. Denk eens aan blauwe bessen, aardbeien of bijvoorbeeld perzik! De frambozen chiajam is ongeveer 2 weken, afgesloten, te bewaren in de koelkast.

Enjoy!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*