25-kilo-afvallen

Transformatie Isaura

Ik ken Isaura al een tijdje via Instagram. Een super lieve en spontane meid die volop in het leven staat en geniet. Ik weet echter pas sinds kort dat zij ook een behoorlijke transformatie heeft ondergaan.
Ze is zo’n 25-30 kilo afgevallen en deelt vandaag haar verhaal. 

Wie is Isaura?
Hi allemaal, ik ben Isaura ook wel happilyhealthyxisau op Instagram, 27 jaar, geboren in Purmerend maar ik woon nu sinds 4 maanden in Rotterdam samen met mijn vriend. Ik werk als spreekuurassistente in het Oogziekenhuis van Rotterdam en volg momenteel een opleiding voor Mental Coach, waar mijn ware passie ligt.

Hoeveel ben je afgevallen?
Ik ben zo rond de 25-30 kilo afgevallen.

Wanneer ging de knop om?
Ik ben vroeger altijd een stevige meid geweest. In mijn tienerjaren heb ik meerdere pogingen gedaan om af te vallen maar dit hield ik dan een tijdje vol om vervolgens weer in oude patronen te vallen. Na een half jaar in Australië te hebben gewoond, waar ik een geweldige tijd heb gehad maar ook flink wat kilootjes was aangekomen, was ik na terugkomst in Juli 2010 op mijn zwaarste gewicht ooit. Ik zou niet weten hoeveel ik toen precies woog, ik durfde echt niet op die weegschaal te gaan staan. Ik wist wel dat ik er iets aan moest doen, dus liet ik de koekjes en de snoepjes staan en at meer groente en fruit: hierbij viel ik zo’n 5-10 kilo af. Maar nog steeds had ik overgewicht.

Op 1 Januari 2013 ben ik écht begonnen met mijn journey. Zoals sommige van jullie misschien ook elk jaar hebben zijn goede voornemens voor het nieuwe jaar, ik had die voor dat jaar ook: ik wilde nou eindelijk eens van die overtollige kilo’s af. Ik wilde een frisse start en die ging voor mij om 00.00 uur dan ook meteen in. Geen oliebollen meer voor mij! Ik wilde er deze keer volledig voor gaan.

Hoe heb je het aangepakt?
Ik ben begonnen met het Sonja Bakker dieet. Het boekje was toen bij de Lidl verkrijgbaar en dit leek mij wel iets. Ik vond het een erg fijn dieet om mee te beginnen, ik kreeg structuur in mijn voeding en ging ook meer bewegen. De kilo’s vlogen eraf! Ik bleef alleen nog steeds het onzekere gevoel houden als ervoor. Mijn lichaam veranderde veel sneller dan mijn geest. Dat is zo gek, wel weten dat je een kleinere maat in de winkel koopt maar dit zelf niet zien in de spiegel. Enerzijds voelde ik me ook wel weer goed, want het afvallen ging mij goed af en dat gaf ook weer kracht. Er is toen een periode aangebroken dat ik “te goed” werd in het afvallen. Ik luisterde totaal niet naar mijn lichaam en kreeg helaas te weinig vitaminen en mineralen binnen wat resulteerde in allerlei lichamelijke klachten: o.a. had ik enorme last van haaruitval en was ik constant moe.Deze periode is geen fijne tijd geweest, ik moest heel veel van mezelf en legde hier een grote druk op.

Gelukkig is hier een keerzijde in gekomen! Dat vergde een hoop discipline, maar ik wilde me niet langer ellendig voelen en op een negatieve manier met eten bezig zijn. Ik wilde niet alleen werken aan mijn lichaam zodat het er beter uit kwam te zien, maar ik wilde voornamelijk een gezond lijf én een gelukkige geest. Ik ben me toen al meer gaan verdiepen in natuurlijke en gezonde voeding: pure producten, veel groenten en fruit, niet uit pakjes koken, geen geraffineerde suikers en geen gepasteuriseerde melkproducten. Ook ben ik minder dierlijke producten gaan gebruiken en gaande weg ben ik vegetarisch geworden en zelfs grotendeels vegan.

Verder ben ik me meer gaan focussen op alle positieve dingen in mijn leven en probeerde hierbij het negatieve los te laten. Vaak draait het namelijk niet eens om het eten en het gewicht, maar om een onderliggend probleem: bij mij mijn onzekerheid en perfectionisme.Ik ben meer stil gaan staan dat het leven te kort is om niet gelukkig te zijn. Ten slotte is er ook maar 1 jij! En je hebt maar 1 lichaam waar je een heel leven lang mee moet doen. Ieder mens is anders en ieders lichaam is uniek. Een proces van acceptatie. Dit alles is natuurlijk veel makkelijker gezegd dan dat het in de praktijk ging, maar het vallen en opstaan heeft mij veel geleerd. Zonder dalen kunnen er geen pieken zijn.
transformatie-verhaal
Als laatste heeft ook mijn Instagram account mij geholpen naar een healthy & happy lifestyle, ik ben op accounts gekomen die mij inspiratie hebben gegeven en ik heb ook allerlei lieve en inspirerende mensen in het echt ontmoet. Het fijne van social media is dat je makkelijker mensen kunt ontmoeten die dezelfde interesses hebben, ik heb door Instagram hele mooie vriendschappen opgebouwd die me nu heel dierbaar zijn. Ik heb al meer geleerd dat het hebben van positieve mensen om je heen die je energie geven heel belangrijk is om je gelukkig te voelen. Een vriendschap moet inspiratie en geluk geven. Hetzelfde geldt dat je geen dingen tegen je zin in moet doen, je raakt uitgeput, gestrest en het kost alleen maar energie. Het leven moet juist energie geven! “Surround yourself with people who make you happy & Do what you love”

Hoe ziet jou eetpatroon er nu uit?
Ik heb geen dagelijks vast voedingspatroon. Ik ontbijt vaak laat, ik eet wanneer mijn lichaam aangeeft dat ik moet eten. Ik ben nooit een vroege ontbijter geweest, ik brunch veel liever haha! Ik neem naar mijn werk vaak smoothies mee. Vooral de Nutella Dream Smoothie van de meiden van The Green Happiness is 1 van mijn favorieten, ik voeg daar zelf dan bijna altijd spinazie nog aan toe om meteen wat extra groenten binnen te krijgen. Ook een heerlijke acai bowl gaat er bij mij wel in.

Op vrije dagen maak ik graag vegan wafels, pannenkoeken of wentelteefjes. Soms maak ik deze de avond van te voren of extra op een vrije dag, zodat ik ze weer als lunch mee kan nemen naar mijn werk.In de middag eet ik ook heel verschillend, net waar ik trek in heb of als ik iets over heb van het avondeten. Ik vind een zelfgemaakt soepje (pompoen-zoete aardappel, pomodori, bloemkool of broccoli soepje) erg lekker, maar ik ben ook echt een broodeter! Vooral lekkere dikke sneeën volkoren brood of vers zuurdesem, deze beleg ik graag met baba ganoesh, hummus of avocado als ik trek heb in hartig maar deze zoetekauw eet ook graag hagelslag (vegan versie van de Lidl!), chocopasta of pindakaas op haar brood. Een andere dag kan ik ook weer trek hebben in een lekkere salade. Zelfde geldt ook voor het avondeten, dit is erg gevarieerd van soepjes en salades tot pasta, rijst, pizza (Magioni!), bord vol met groenten en ga zo maar door. Verder vind ik vind de plantaardige vleesvervangers van Vivera erg fijn.

Sport je en hoe vaak?
Momenteel kan ik helaas (nog) niet sporten. Ik ben er sinds kort achter gekomen dat ik een bepaalde vorm van het Hypermobiliteitssyndroom heb. Mijn banden en pezen rondom mijn gewrichten zijn te soepel. Ik heb hierdoor vaak (en veel) pijn aan mijn spieren en gewrichten. Mijn spieren zijn erg snel overbelast doordat ze het gebrek aan stabiliteit in mijn gewrichten gaan compenseren. Van huishoudelijke taken zoals stofzuigen of het boodschappen mandje dragen in de supermarkt kan voor mijn spieren al te veel zijn. Ik start deze maand een traject dat via een revalidatie arts zal lopen, hopende in de toekomst weer wat meer te kunnen sporten. Momenteel houd ik daarom zoveel mogelijk rust, wél hou ik van wandelen! Vooral nu het mooie weer en weer wat meer aankomt kan ik daar onwijs van genieten. Vooral in de natuur wandelen, dan kom ik ook echt even helemaal tot rust en kan ik zo genieten en waarderen hoe mooi de wereld wel niet is.

transformatie-isauratransformatie-25-kilo-afvallen

Wat voor tip heb je voor mensen die ook bezig zijn met hun transformatie?
Ik zou zo graag willen benadrukken dat het bij een transformatie niet alleen om het afvallen draait, maar dat je zoveel meer bent dan dat cijfer op de weegschaal. Je constant bezig houden, stressen, om wat je wel en niet mag eten is vele malen ongezonder voor je lichaam dan als je jezelf dat patatje of die reep chocola wel toestaat.

The mind is a powerfull thing!Wist je dat je gedachten effect hebben op je gezondheid? Van positief denken word je dus niet alleen gelukkiger maar ook gezonder (google maar eens op de psycho-neuro immunologie mocht je je twijfels hebben). Richt je daarom niet op wat je niet mag, maar juist op wat je wel allemaal mag. Word jij er gelukkiger van als je denkt aan alles wat je niet mag? Benoem positieve dingen in je leven en punten waar je trots op bent. Iedereen heeft zijn krachtig heden! Je eigenheid alleen al is je kracht. Ieder mens is uniek, dus JIJ ook! De een is niet mooier of lelijker, slechter of beter dan de ander. Het gras lijkt vaak groener aan de overkant.

Doe dingen waar je gelukkig van wordt, die je energie geven. Vraag jezelf af of het je energie kost of dat het je energie geeft. Aan sommige situaties kunnen we niets veranderen, maar je houding en de manier waarop je dingen doet zijn wel te beïnvloeden. Sta daarom regelmatig letterlijk en figuurlijk even stil bij de dingen die je doet, zo sta je bewuster in het leven. En als laatste zou ik graag willen zeggen: lach! Er word niet voor niets gezegd dat lachen gezond is. De productie van het stresshormoon (adrenaline) neemt af en de productie van het gelukshormoon (endorfine) neemt toe. Zoek de leuke dingen in je leven op maar lach ook om jezelf als je een fout maakt.

Thanks lieverd voor het delen van je mooie transformatie verhaal! Voor meer transformaties kijk even hier

Liefs Ester

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*