Van doorslaan naar balans

Al een tijdje merk ik dat ik mijn balans gevonden heb en hoe fijn dat is! Ik eet veelal gezond omdat ik het erg lekker vind én belangrijk want je hebt maar 1 lichaam, daar moet je zuinig op zijn. Ik train ook niet (meer) omdat het moet, maar vooral omdat ik er energie en plezier uithaal. Vorig jaar, rond deze tijd, was die balans een stuk minder aanwezig. Dat werd me weer eens duidelijk toen er vorige week een foto op Instagram geliked werd uit die tijd…

Wat is balans?
Balans in je leven begint met balans in jezelf. Een balans tussen je gevoel en je verstand,  je lichaam en mind. Als je niet goed in balans bent, heeft het vaak te maken met het slecht kunnen bewaken van je grenzen, het niet luisteren naar je lichaam en/of gevoel of je hebt bijvoorbeeld teveel aan je hoofd. Voor mij persoonlijk was het obsessief bezig zijn met het verlagen van mijn vetpercentage hetgeen wat ervoor zorgde dat ik uit balans raakte. Door goed te leren luisteren naar mijn lichaam en gevoel heb ik de basis voor balans opnieuw gelegd. Ik zit lekker in mijn vel en zorg goed voor mezelf. Voor mezelf zorgen, betekent ook genieten! Me schuldig voelen als ik bijvoorbeeld een keer iets minder gezond eet heb ik al lang niet meer. De 80-20 regel werkt voor mij dan ook echt fantastisch!

In de huidige maatschappij zijn we continue bezig met het najagen van onze ambities om overal in te kunnen passen en alles tot in perfectie te willen doen. Ik heb het hier echt niet alleen over sport en voeding. Ook als het gaat over onze relaties met anderen, ons werk of bijvoorbeeld onze studie. Op zich is het goed om altijd voor het beste te gaan, maar doordat we grenzen niet goed bewaken, zorgt dat er ook voor dat het mis gaat.

Mijn eigen balans
Een leven met een goede planning is prima, daar haal je vaak ook energie uit. Toch zie ik dat mensen vooral met sporten en voeding toch nog te vaak doorslaan of uit balans raken. Been there done that! Ik was zoals jullie weten behoorlijk dik (uit balans dus) en toen ik was afgevallen en het 2 jaar stabiel was, was ik redelijk in balans. Daarna ontdekte ik het sporten en ging ik nog strakker in mijn voeding. Eerlijk gezegd, soms wat té strak! Ik heb een tijdje gehad dat ik me al schuldig voelde als ik naar een frietje of stukje chocolade keek. Dat is natuurlijk niet gezond. Ik sport namelijk niet omdat ik bijvoorbeeld een bikini fitness wedstrijd heb, ik sport vooral omdat ik het leuk vind, lekker in mijn vel wil zitten en niet meer terug wil naar een dikke Essie! Ik wil mezelf al helemaal niet continue dingen moeten ontzeggen. Dat is dus ook de reden dat ik geen voedingsschema heb, maar eet op gevoel. Als je veel van voeding afweet, is het ook niet zo moeilijk ????

Op dit moment zie ik het om me heen veel gebeuren: mensen willen “summer ready” zijn. Maar wanneer ben je dat? Natuurlijk wil je er goed uitzien, maar waarom sommigen zichzelf bijna uithongeren om toch weer zichtbare abs te hebben, vinden dat ze al cheaten als ze een stukje kaas eten of zich schuldig voelen als ze een keer de gym over slaan? Voel je je je dan gelukkig? Geluk heeft vooral te maken met hoe je je voelt en het kunnen accepteren van je lichaam. Dat kunnen zien heeft echter wel tijd nodig. Soms moet je een paar keer teleurgesteld worden, of op je bek gaan om dat te kunnen zien. Ik weet er alles van…

Mezelf uithongeren heb ik overigens nooit gedaan, ik eet best veel! Toch was mijn balans vorig jaar ook een beetje zoek. Dat besefte ik des te meer toen ik vorige week een “like” kreeg op deze foto op Instagram. De foto was van vorig jaar april. Ik zag er op zich helemaal niet slecht uit en ik was zelfs strakker dan mijn huidige shape, maar ik schrok wel van de tekst: “goals for this week: 5x fasted cardio en 5x fitness”.van doorslaan naar balans

Wauw Es?!?! Why?!?! Nou heel simpel: ik was nét zo geobsedeerd door wat ik nu dus constateer bij anderen. Ik wilde perse een sixpack afgelopen zomer (deels gehaald) en daar moest best wat voor wijken. Een keertje zomaar zondigen mocht niet, en ik sprong dus echt 5x per week op de hometrainer voordat ik ging ontbijten. 45 minuten fietsen en dan ook nog 5x trainen in de sportschool. En dat allemaal voor dat “perfecte” lichaam. Perfect tussen haakjes, want dat gaat het toch nooit worden!

Loslaten
Heel simpel: zoveel trainen leidt tot overtraining en dat is ook niet gezond en geen mens die het volhoudt om altijd alleen maar te “moeten” sporten en ook strak in je voeding te zitten. In die periode wilde ik vooral perse zakken in mijn vetpercentage. Dat getalletje werd een obsessie. Want ik trainde mezelf suf, ik bleef op 19,8 hangen. En dat is eigenlijk een FANTASTISCH percentage, maar ik wilde toch naar die 18% en was dus niet tevreden. En dat terwijl mijn lichaam wel veranderde en ik er eigenlijk beter uitzag dan ooit. Als ik snoepte, gooide ik nog wat harder met gewichten of moest ik van mezelf extra lang op de hometrainer. Nu denk ik: wat stom!

Uiteindelijk besefte ik gelukkig ook dat het een beetje te obsessief werd, en toen ik het eenmaal los ging laten kreeg ik er meteen veel meer plezier in! Zo eet ik alsnog super gezond, train ik al geruime tijd gemiddeld 3-4x per week en doe ik heel af en toe cardio. Niet omdat ik perse strak wil worden, maar omdat ik het soms gewoon lekker vind voor de afwisseling! Zo rolschaats ik graag met mijn zusje als het lekker weer is, dan zie ik soms maar 2x de sportschool die week. So what? Ik doe het omdat ik het wil, niet omdat het moet.

Het grappige is, dat ik daarna heel lang mijn vetpercentage niet heb gemeten. De laatste keer was oktober 2015. Recent ging ik met mijn zusje (ik heb een voedingsschema voor haar gemaakt en ze wilde natuurlijk weten op welk percentage ze nu zit, want haar doel is cutten/strakker worden) naar Healthadvies Breda. Daar heb ik me toen ook maar weer laten meten en guess what? Ik zat op 18%!

Mindset
Als je dus in balans bent, er niet obsessief mee bezig bent, gewoon goed eet (met af en toe gewoon die reep chocolade, dat frietje of dat zakkie chips) en geniet van het sporten dan is dat getalletje dus niet zo belangrijk. Blijkbaar werkt het dus ook tegen je (lees stress!) als je er teveel mee bezig bent. Want, ondanks dat het al een hele tijd mijn doel niet meer was te zakken, was het wél gebeurd! Ergens doe ik dus wel iets goed zonder er de focus op te leggen.

Ik ben zo blij dat ik mijn balans gevonden heb! Dat bulken en cutten wat veel mensen doen (binnenkort een blogje wat het precies is) zou niets voor mij zijn. Ik ben tevreden voor nu. Is het perfect? Nee. Is het goed? Ja. En natuurlijk stel ik mezelf ook doelen, op allerlei vlak wil ik immers blijven groeien. Zo ben ik deze week voor de 1e keer begonnen met een trainingsschema. Gewoon om mijn trainingen een extra impuls te geven en mezelf uit te dagen. Puur omdat ik het leuk vind! Kan ik mijn schema niet halen, dan is er geen man overboord. Geloof me, vorig jaar was dat niet eens in me op gekomen dat te zeggen. Dan MOEST het!

Goed in balans is dus een kwestie van een juiste mindset. Accepteren van jezelf en houden van jezelf zoals je bent. Dat is zo belangrijk! Je zult nooit 100% tevreden zijn en natuurlijk moet je altijd aan jezelf blijven werken. Maar dan wél op een gezonde manier.

Heb jij die balans ook gevonden? Of heb je nog steeds struggles?

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*